Az uyku tüm yaşamı etkiliyor

Yeterli veya yetersiz uyuma, tüm günümüzü etkileyen en önemli faktörlerden bir tanesi. İnsan yeterli ve düzenli bir uyku sistemine sahip olduğunda, daha enerjik ve daha sağlıklı yaşar. Peki uyku düzenini neler etkiler? Daha düzenli bir uyku için neler yapılmalı veya yapılmamalı?

Az uyku tüm yaşamı etkiliyor

Uyku fark etmesek de hayatımızda ve sağlığımızda en önemli rollerden birine sahip. Uykusuz bir yaşam, sağlığımızı, enerjimizi, kısacası tüm yaşam kalitemizi etkiler. Normal uyku düzeni olan bir insan, hayatı boyunca 20 yılını uykuda geçirir.  Kaliteli bir uyku kişilere canlılık kazandırırken, algılamasını da arttırır. Buna bağlı olarak sosyal yaşamı da etkileyen uyku, sağlığımızı da etkiler. Nasıl mı? Yapılan araştırmalara göre, düzenli ve yeterli uyuyan bireylerin metabolizmaları daha hızlı çalışırken, düzensiz ve yetersiz uyuyanlar daha yavaş metabolizmaya sahip oluyor.

Ayrıca düzensiz uyku uyuyanlar, geç saatlerde yemek tüketimini arttırıyor. Bu da kilo almaya yol açıyor. Akşam yemeklerinden sonra uykuya geçişi zorlaştıracak çay ve kahve gibi besinler de uykusuzluğu tetikliyor. Uzmanlar çay ve kahveyi öğleden sonra tüketmeyi önermiyor. Akşam saatlerinde içilen bu içecekler uykusuzluğa yol açıyor.  Bu nedenle beslenme uyku düzenini, uyku düzeni de beslenmeyi etkileyebiliyor. Rahat ve düzenli bir uyku için ise yatmadan önce 2 saat önce, süt, yoğurt, meyve gibi yiyecekler tüketilerek, dengeli bir uyku için zemin hazırlanması öneriliyor. 2001 yılında yapılan çalışmalar sonucu ortaya çıkan verilere göre, günde 5 saatten az uyumak, daha fazla iç organ yağlanmasına yol açarken,  hipertansiyonu da etkiliyor. Kronik uykusuzluk yaşayanlarda ise obezitenin yanı sıra insülin direnci ve diyabet riski artış gösteriyor. Uykunun psikolojiye etkisi ise oldukça fazla. Düzenli ve yetersiz uyuyan biri,  kendini daha mutsuz ve depresif hissediyor. Yeterli uykunun yanı sıra kaliteli uyku da bireyin sağlığında oldukça etkili oluyor. Uzmanlar uyku düzeninin sağlanması için sağlıklı beslenmeyi öneriyor.

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER